Mobile Fokus

Malaysia Tech News Portal

TikTok lancar kempen #BeliaSediaUndi menjelang PRU-15 – mendidik anak muda mengenai pilihanraya

TikTok, destinasi utama untuk video mudah alih durasi pendek telah melancarkan kempen #BeliaSediaUndi yang memfokuskan belia untuk mendidik, memperkasa dan melengkapkan pengundi dengan maklumat yang mereka perlukan menjelang pilihanraya raya umum ke-15 (PRU15) akan datang di Malaysia.

Dengan pelaksanaan penuh Undi18, pindaan perlembagaan yang menurunkan umur minimum mengundi daripada 21 kepada 18 tahun, Malaysia dijangka menambah 5.8 juta lagi pengundi yang akan menggunakan hak mereka untuk mengundi buat kali pertama.

Oleh itu, #BeliaSediaUndi TikTok diwujudkan untuk memastikan pengundi ini menggunakan hak mereka dan boleh membuat keputusan tepat apabila mereka keluar mengundi pada 19 November 2022.

Sebagai sebahagian daripada #BeliaSediaUndi, TikTok melancarkan beberapa siri inisiatif menjelang PRU15, termasuk pelancaran panduan pilihan raya yang berdedikasi, jangkauan belia strategik dan pengukuhan dasar untuk akaun kerajaan, ahli politik dan parti politik (GPPPA).

1. Panduan Khas Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15)

Menjelang pilihan raya, TikTok telah mencipta panduan pilihan raya yang akan membawa pengguna kepada maklumat yang tepat dan penting yang perlu mereka ketahui.

Di sini, pengguna juga boleh merujuk kepada laman mikro untuk berita dan kemaskini berkaitan pilihan raya yang boleh diakses melalui sepanduk carian apabila pengguna mencari istilah berkaitan pilihan raya seperti “Belia Sedia Undi,” “GE15,” “PRU15”, “Malaysia Elections” atau “Pilihan Raya”, siarkan kandungan atau mulakan ruang langsung menggunakan hashtag berkaitan pilihan raya.

Panduan pilihan raya TikTok akan menyediakan maklumat berguna untuk pengundi kali pertama dan pengundi kembali mengenai proses pilihan raya.

Panduan pilihan raya akan merangkumi butiran seperti siapa yang layak mengundi, bila anda boleh mengundi dan cara mereka boleh berbuat demikian.

Halaman interaktif juga akan mempunyai kira detik ke hari pengundian supaya pengguna boleh diingatkan tentang masa mereka boleh menggunakan hak mereka untuk mengundi.

Sebagai sebahagian daripada usaha semakan fakta untuk mengehadkan penyebaran maklumat salah di platform, TikTok terus bekerjasama dengan Agence France-Presse dalam tempoh ini. Sekiranya pengguna melihat sebarang kandungan yang berbahaya atau tidak tepat, mereka boleh melaporkannya kepada TikTok dengan hanya mengetik butang ‘kongsi’ pada skrin dan memilih pilihan ‘lapor’ pada menu .

2Memerangi Maklumat Salah dengan Maklumat yang Betul

Pelancaran kempen #BeliaSediaUndi hari ini menampilkan perbincangan panel yang diketuai oleh Mediha Mahmood, Pengarah Eksekutif di Forum Kandungan Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CMCF); Kristoffer Rada, Ketua Dasar Awam, TikTok Malaysia; Amir Farid Rahim, Pengarah Strategi di Kumpulan KRA dan Aira Azhari, Pengurus Kanan Unit Demokrasi dan Tadbir Urus di Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (IDEAS).

Bertajuk “PRU15: Memperkasakan Belia untuk Membanteras Maklumat Salah”, perbincangan panel menyaksikan setiap penceramah berkongsi pandangan mereka tentang literasi digital menjadi kunci dalam era di mana maklumat mudah didapati dalam talian dan membantu golongan muda membezakan antara fakta dan maklumat yang salah, terutamanya, untuk pilihan raya umum.

3. Jangkauan belia ke belia melalui kerjasama dengan universiti

TikTok juga menganjurkan acara jangkauan bersama Kluster Penyelidikan Media – MENTION, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), yang menampilkan perbincangan panel oleh pencipta belia TikTok dengan pelajar untuk membina pemahaman yang lebih mendalam tentang literasi digital, memupuk pemikiran kritis dan toleransi dalam talian.

Acara ini akan berlangsunh pada 9 November di UKM dan akan menampilkan ceramah oleh TikTok untuk memaklumkan pengundi muda tentang ciri amanah & keselamatan TikTok, panduan PRU15 dan Garis Panduan Komuniti TikTok.

4. Pembiayaan dan pengewangan tidak dibenarkan untuk Akaun Kerajaan, Ahli Politik dan Parti Politik (GPPPA)

Pada bulan September, TikTok mengumumkan perubahan pada dasarnya untuk akaun kerajaan, ahli politik dan parti politik (GPPPA) yang melarang mereka daripada menjana pendapatan melalui TikTok.

Dengan ini dikuatkuasakan menjelang PRU15, akaun milik ahli politik dan parti politik tidak akan mempunyai akses kepada ciri pengiklanan TikTok, dan itu termasuk pemberian hadiah, pemberian tip dan e-dagang.

Mereka tidak akan dibenarkan berkongsi video yang meminta derma, atau mengarahkan orang ke halaman derma di tapak web mereka.

Ini akan membolehkan orang ramai membincangkan isu penting yang berkaitan dengan kehidupan dan situasi semasa mereka di samping melindungi ruang kreatif, menghiburkan dan selamat yang dibina oleh TikTok.

 

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.