Mobile Fokus

Malaysia Tech News Portal

OPPO Reno11 Series 5G – Membawa fotografi studio potret ke poket anda

OPPO berada di barisan hadapan dalam inovasi fotografi potret, dan Siri Reno, khususnya, mempamerkan sejauh mana pencapaian fotografi potret telefon pintar dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Setakat ini , terdapat 72 juta pemilik Reno di 60 negara, daripada pengambil gambar kasual kepada profesional, dan salah seorang daripada mereka ialah jurugambar terkenal Khairul Amin.

Teruskan membaca sambil kami meneroka dedikasi OPPO untuk merealisasikan pengalaman penggambaran potret terbaik yang mungkin, dan nikmati cerapan eksklusif daripada Khairul Amin sambil dia mendapat gambar potret yang sempurna bersama pelakon, Amelia Henderson, dengan Reno11 Pro yang baru dilancarkan di Malaysia minggu lepas.

Mempopularkan  Potret ‘focal length’

Kamera telefoto bukan sahaja untuk zoom. Ya, ianya mendekatkan anda kepada subjek, tetapi ia juga mencipta perspektif yang unik semasa mengambil foto potret.

Satu kelebihan utama ialah ia membantu pengguna lebih dekat dengan subjek tanpa perlu menceroboh ruang peribadi mereka. Kelebihan lain ialah kesan yang dikenali sebagai pemampatan ruang. Kanta potret boleh kelihatan “memampatkan” atau mengecilkan subjek berhubung dengan latar belakang, menjadikan latar belakang kelihatan lebih besar dan lebih dekat, dan mencipta foto yang kelihatan lebih semulajadi.

Berbanding dengan kamera utama sudut lebar tradisional, kamera telefoto boleh menghasilkan  potret dengan kurang herotan perspektif dan rasa keintiman yang lebih besar. Ini membantu membawa potret ke peringkat seterusnya.

Malah, jurugambar potret profesional peringkat studio biasanya bergantung pada kanta telefoto 50mm atau 85mm untuk mendapatkan tangkapan potret terbaik. Kanta 50mm, biasa dirujuk sebagai nifty 50, juga dekat dengan perspektif mata manusia, menjadikannya kegemaran di kalangan profesional.

Untuk menawarkan pengalaman penggambaran potret yang lebih baik dan profesional, bermula dengan siri Reno10, OPPO memperkenalkan Kamera Potret Telefoto yang terkemuka dalam industri, yang sebelum ini dikhaskan untuk peranti flagship gred pro.

Dengan panjang fokus 47mm, ia sangat hampir dengan panjang fokus telefoto 50mm kegemaran jurugambar dan sesuai untuk penggambaran potret tanpa herotan.

Dari Focal Length ke Teknologi Sensor

Siri Reno10 juga dilengkapi dengan sensor kamera berkualiti tinggi – 32MP  IMX709 – yang terhasil dengan bekerjasama Sony . Dengan saiz sensor 1/2.74 inci yang lebih besar, ia menawarkan kualiti imej yang lebih baik daripada pesaing .

Penderia IMX709 juga menawarkan peningkatan 60% lagi dalam fotosensitiviti dan 35% kurang hingar daripada penderia tradisional yang setanding berkat tatasusunan penapis warnanya yang unik, yang menampilkan struktur RGBW, berbanding penderia RGGB tradisional.

Siri Reno11: Fotografi Potret Tahap Tertinggi

Untuk Siri Reno11, OPPO terus memacu inovasi dalam fotografi potret telefon pintar, dengan barisan itu merintis Sistem Kamera Potret Ultra-Jelas baharu.

Kedua-dua Reno11 dan Reno11 Pro menampilkan kamera utama 50MP resolusi tinggi dengan OIS dan Kamera Potret Telefoto 32MP dengan panjang fokus setara 47mm, yang diterjemahkan kepada zum 2x. Kamera yang mengagumkan ini mencipta peluang potret yang berkuasa, serba boleh dan kelihatan profesional pada dua jarak fokus optik yang berbeza.

Untuk membuka kunci fotografi potret gred pro sebenar, Reno11 Pro turut mendapat manfaat daripada suite fotografi pengiraan generasi seterusnya OPPO – algoritma utama – Enjin Pengimejan HyperTone. Diperintis untuk Find X6 Pro dan Find N3, dan diperhalusi untuk Reno11 Pro, ia mewakili satu kejayaan untuk siri Reno dan telefon pintar pada umumnya.

Tanpa HyperTone (kiri) berbanding dengan HyperTone (kanan)

Foto yang mungkin kelihatan bersih dan tidak berinspirasi penuh dengan perincian, kedalaman dan yakin, warna yang menarik.

Dengan menggabungkan berbilang imej tidak dimampatkan dalam domain RAW dan menggunakan pemprosesan denoise dan demosaik berkuasa AI, Enjin Pengimejan HyperTone OPPO yang berkuasa meningkatkan kejelasan imej, julat dinamik dan kekayaan warna dengan ketara. Pengguna boleh mengharapkan fotografi potret kualiti perdana sebenar daripada Reno11 Pro.

Enjin Pakar Potret OPPO

Potret digital yang hebat ialah gabungan teknologi dan estetika. Dengan siri Reno, Oppo telah bekerjasama dengan jurugambar potret profesional dari seluruh dunia untuk memperhalusi pengalaman penggambaran potret. Hasilnya ialah Enjin Pakar Potret OPPO baharu yang berkuasa.

Khususnya untuk Sistem Kamera Potret Ultra-Jelas Reno11 Pro, Mod Potret baharu digabungkan dengan AI Portrait Retouching untuk merakamkan dunia warna kulit, ekspresi dan momen yang berharga.

Mod Potret

Paling popular dengan jurugambar Reno, OPPO telah melabur dalam mencipta mod potret gred pro untuk Reno11 Pro. Terdapat stigma yang dikaitkan dengan pengalaman Mod Potret yang buruk yang bergantung sepenuhnya pada pengindahan. Ini menghasilkan foto yang kelihatan palsu. OPPO mencabar industri untuk mengharapkan lebih banyak daripada Mod Potret.

Dengan Reno11 Pro, pilih antara dua sudut pandangan optik apabila anda menghidupkan Mod Potret – panjang fokus 24mm lebar supaya berbilang subjek bersinar merentasi pemandangan, atau potret 2x, 47mm untuk menumpukan perhatian pada satu subjek.

dapat mengecam pelbagai elemen dalam pemandangan, Reno11 Pro memetakan lapisan dengan tepat untuk latar belakang fokus lembut yang cantik dan realistik dan perincian beransur-ansur jatuh daripada subjek yang tajam dan dalam fokus.

Pilih apertur antara f/1.4–f/16 untuk kesan bokeh, corak suar dan lapisan yang ditanda aras pada kanta DSLR gred pro.

Sarat dengan identiti, Mod Potret Reno11 Pro ditala untuk mewakili warna dan ciri kulit semula jadi subjek dengan tepat merentas pelbagai senario. Jurutera OPPO telah terbang ke beberapa negara, bekerjasama dengan kumpulan jurugambar global untuk memperhalusi hasil untuk menjadi wakil yang mungkin.

AI Portrait Retouching

Pengecaman Muka OPPO dipadankan dengan Pemisahan Subjek/Adegan mengenali pelbagai wajah dan pelbagai objek, jadi setiap elemen dioptimumkan secara semula jadi. Warna Kulit dan Perlindungan Ciri Muka mengekalkan ciri ciri seperti tahi lalat atau tanda lahir semasa masih merakam potret yang menyanjung.

Perincian dan julat dinamik juga ditala khusus untuk potret pada Reno11 Pro. Kejelasan, Cahaya Stereoskopik dan Kesan Shade Dinaik Taraf yang dimungkinkan oleh Enjin Pengimejan HyperTone menggabungkan imej Mentah untuk mengekalkan butiran dan warna di seluruh pemandangan. Ini dipertingkatkan dengan Algoritma Pemetaan Nada termaju yang mengoptimumkan kesan pencahayaan, pewarnaan dan tekstur. Akhir sekali, algoritma Face Curve menangkap tekstur dan rasa cerita dalam sorotan dan bayang-bayang.

Kesimpulan

Dengan keharmonian perkakasan dan perisian yang luar biasa dalam tangan ini, sistem kamera berkuasa OPPO Reno11 Series dan Enjin Pengimejan HyperTone unggulan Reno11 Pro generasi seterusnya mencipta gabungan sempurna untuk potret yang menawan, sama ada anda seorang pemula atau profesional berpengalaman.

Ketersediaan Pasaran

OPPO Reno11 Series kini boleh dibeli di pasaran Malaysia. Dapatkan OPPO Reno11 Pro (12GB + 512GB) pada harga runcit disyorkan RM2,499, manakala Reno11 (12GB + 256GB) berharga RM1,899.

Dalam sambutan pelancaran Siri Reno11, OPPO Malaysia teruja untuk menawarkan hadiah istimewa untuk masa yang terhad! Bermula dari 11 hingga 25 Januari 2024, pelanggan yang membeli Siri Reno11 akan layak menerima hadiah bernilai sehingga RM476!

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.