Mobile Fokus

Malaysia Tech News Portal

Oppo secara rasminya telah memperkenalkan beberapa teknologi pengimejan inovatif yang akan digunakan pada telefon pintar

Oppo secara rasminya telah beberapa teknologi pengimejan telefon pintar yang memfokuskan kepada penambahbaikan modul sensor dan algoritma pada majlis OPPO Future Imaging Technology sebentar tadi.

Antara teknologi baharu pengimejan yang diumumkan Oppo sebentar seperti berikut :

Sensor RGWB

Sensor RGBW generasi baharu OPPO ini meningkatkan penyerapan cahaya dengan memperkenalkan sub-piksel putih (W) tambahan, teknologi DTI yang inovatif, dan algoritma piksel 4-dalam-1 yang dibangunkan sendiri oleh OPPO.

Hasil daripada inovasi ini, sensor baru ini membolehkan 60% lebih banyak cahaya diserap berbanding sensor generasi sebelum ini dan ianya juga menawarkan kadar kekaburan pada imej yang 35% lebih rendah untuk memberikan anda gambar yang jauh lebih jelas dan terang dalam keadaan cahaya rendah.

Sensor RGWB ini bukan hanya meningkatkan kualiti gambar cahaya rendah, malah turut menawarkan fotografi potret yang lebih ekspresif dalam foto dan video dengan peningkatan pada kulit, tekstur, dan kontras.

Sensor baru RGWB ini akan digunakan secara komersial dalam produk OPPO bermula Q4 2021.

Modul kamera OPPO 85-200mm Continuous Optical Zoom dan OIS 5-axis.

Modul yang baru dikeluarkan adalah Zoom Optik Berterusan 85-200mm, yang terdiri daripada struktur modul yang dibangunkan semula :

• Ia menggunakan teknologi lensa G + P (kaca + plastik) untuk pertama , dua lensa kaca aspherik berketepatan tinggi yang sangat nipis digunakan untuk meningkatkan kesan optik, dan meminimumkan cahaya asing.

• Aplikasi inovatif sensor magnetoresistance terowong (sensor TMR) membolehkan lensa dalam modul kamera bergerak dengan lebih stabil dan tepat.

• Motor poros panduan yang baru ditingkatkan meningkatkan kecondongan dinamik di mana sistem lensa dapat digerakkan, dengan mudah menyokong Zoom Optik Berterusan pada magnifikasi yang lebih tinggi.

Algoritma Baru: Algoritma yang dibangunkan oleh OPPO – menyokong sensor kamera dibawah skrin generasi baharu untuk memberikan keseimbangan sempurna antara kualiti skrin dan kamera

Akhir sekali , OPPO juga telah mempamerkan teknologi sensor kamera bawah skrin generasi baharu untuk telefon pintar yang akan datanb.

Geometri piksel inovatif memastikan paparan berkualiti tinggi 400-PPI di kawasan kamera .

Dengan menggunakan pendawaian lutsinar dan reka bentuk baru, hasilnya adalah kualiti paparan yang lebih baik dengan pengalaman visual yang lebih lancar.

Dengan setiap litar piksel mengemudi hanya 1 piksel (“1-to-1”) di layar dan teknologi kompensasi algoritma tepat OPPO, kromatik dan kecerahan keseluruhan skrin dikendalikan dengan lebih tepat, dengan penyimpangan hanya sekitar 2% dan jangka hayat skrin yang 50% lebih baik.

Institut Penyelidikan OPPO di Amerika Syarikat telah membangunkan satu siri algoritma pengimejan AI – termasuk pengurangan difraksi, anti-pemeluwapan, HDR, dan AWB – untuk mengoptimumkan kualiti imen kamera dibawah skrin dengan lebih baik.

Model pengurangan difraksi AI OPPO ini telah dilatih menggunakan puluhan ribu gambar untuk mengawal masalah yang disebabkan oleh difraksi pada sumber cahaya, yang membolehkan pengguna mengambil gambar yang lebih jelas dan lebih semula jadi.

Untuk memenuhi permintaan pengimejan pengguna yang terus berubah di seluruh dunia, OPPO semakin memperkukuhkan kapasiti R&D globalnya.

Ketika ini, OPPO mempunyai 6 Institut Penyelidikan, 5 Pusat R&D, dan puluhan Makmal Pengimejan di seluruh dunia, termasuk Makmal Pengimejan baru di Hyderabad, India, dan Makmal Pengimejan di Yokohama, Jepun, yang bertanggungjawab untuk membangunkan beberapa teknologi pengimejan yang tersendiri yang terdapat dalam siri Oppo Reno.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.