Mobile Fokus

Malaysia Tech News Portal

Sony PS5 Pro kini rasmi dengan 45% peningkatan prestasi berbanding PS5

Sony PS5 Pro kini rasmi dengan 45% peningkatan prestasi berbanding PS5 1

Sony PS5 Pro kini rasmi dengan 45% peningkatan prestasi berbanding PS5 2

Sony PS5 Pro telah dilancarkan secara rasmi yang lebih berkuasa semasa pembentangan teknikal khas.

Mark Cerny, arkitek utama konsol PS5, berkata PlayStation 5 Pro adalah lebih  baik daripada konsol asal dalam tiga cara utama: GPU yang lebih berkuasa, pengesanan Ray Tracing lebih mendalam dan peningkatan tersuai dipacu AI.

Sony PS5 Pro kini rasmi dengan 45% peningkatan prestasi berbanding PS5 3

Selain itu, Sony juga telah mengumumkan PS5 Pro akan dilancarkan pada 7 November, berharga $699.99, dan ia kelihatan serupa dengan versi PS5 Slim dan mempunyai tiga jalur di bahagian tepi namun tidak disertakan dengan pemacu cakera (dijual berasingan).

Peningkatan perkakasan di dalamnya akan menghasilkan rendering 45 peratus lebih pantas, menurut Cerny, dan meningkatkan perincian permainan dan kadar bingkai tertentu.

Sony PS5 Pro kini rasmi dengan 45% peningkatan prestasi berbanding PS5 4

Salah satu sebab utama untuk PS5 Pro adalah untuk membolehkan pemain PS5 Pro tidak perlu memilih mod prestasi berbanding mod biasa. “Pemain memilih prestasi kira-kira tiga suku masa,” kata Cerny.

Sony telah menaik taraf GPU di dalam PS5 Pro dengan 67% lebih baik berbanding  konsol PS5 semasa, dan ia juga mempunyai memori yang 28% lebih pantas. Itu semua menambah sehingga 45% lebih pantas permainan.

Sony PS5 Pro kini rasmi dengan 45% peningkatan prestasi berbanding PS5 5

Kuasa tambahan ini sepatutnya meningkatkan permainan Ray Tracing dan Sony mencadangkan bahawa pembangun akan dapat membolehkan Ray Tracing dipancarkan pada dua kali ganda lebih baik namun dan tiga kali ganda lebih pantas berbanding konsol PS5 semasa.

Sony PS5 Pro kini rasmi dengan 45% peningkatan prestasi berbanding PS5 6

PS5 Pro juga membawa ciri Sony PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) berkuasa AI baharu, yang pada asasnya merupakan teknik peningkatan yang serupa dengan DLSS Nvidia atau FSR AMD untuk meningkatkan kadar bingkai dan kualiti imej untuk permainan PlayStation. Penskalaan PSSR tersuai ini direka untuk menggantikan pelaksanaan anti-aliasi atau pensampelan temporal sedia ada permainan

PS5 Pro ini akan ditawarkan pada harga $699.99 yang mana ianya akan memiliki 2TB SSD, satu unit DualSense. Pra-tempahan akan bermula 26 September ini.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.