Mobile Fokus

Malaysia Tech News Portal

Forum Ekonomi Dunia (WEF) telah mengiktiraf kilang Western Digital di Pulau Pinang sebagai peserta baru dalam Global Lighthouse Network

Forum Ekonomi Dunia (WEF) telah mengiktiraf kilang Western Digital di Pulau Pinang sebagai peserta baru dalam Global Lighthouse Network 7
Forum Ekonomi Dunia (WEF) telah mengiktiraf dan menganugerahkan kilang Western Digital di Batu Kawan, Pulau Pinang, Malaysia sebagai peserta terbaru dalam Global Lighthouse Network (GLN). Ini adalah komuniti syarikat terkemuka di dunia yang berjaya dalam penyesuaian Revolusi Industri Keempat (4IR) secara besar-besaran.

Global Lighthouse Network oleh Forum Ekonomi Dunia ini mengakui  pusat pembuatan dan rantaian nilai yang menjadi peneraju dunia dalam penerapan dan penyatuan teknologi canggih dari 4IR.

Forum Ekonomi Dunia (WEF) telah mengiktiraf kilang Western Digital di Pulau Pinang sebagai peserta baru dalam Global Lighthouse Network 8

Rangkaian Global Lighthouse  ini menggunakan teknologi 4IR seperti kecerdasan pembuatan, percetakan 3D dan analisis data besar untuk memaksimumkan kecekapan dan daya saing pada skala besar, mengubah model perniagaan dan mendorong pertumbuhan ekonomi, sambil menambah tenaga kerja, melindungi alam sekitar dan menyumbang kepada perjalanan pembelajaran untuk semua ukuran pengeluar di semua geografi dan industri.

Forum Ekonomi Dunia (WEF) telah mengiktiraf kilang Western Digital di Pulau Pinang sebagai peserta baru dalam Global Lighthouse Network 9

Contohnya adalah kilang Western Digital Malaysia di Batu Kawan, Pulau Pinang yang telah diiktiraf sebagai sebahagian daripada rangkaian. Salah satu daripada 90 tapak dalam rangkaian GLN di seluruh dunia, Western Digital adalah syarikat pertama di Malaysia yang menerima pengiktirafan ini.

Syarikat itu menerapkan inovasi teknologi seperti kecerdasan buatan, robotik, automasi, analitik canggih dan Perindustrian Internet Perkara (IIOT) – untuk mencapai perubahan transformasi di kemudahannya di Batu Kawan, Pulau Pinang, Malaysia.

Ini termasuk pengeluaran automatik dan logistik untuk memberikan penjimatan kos kilang sebanyak 32 peratus, mengurangkan inventori produk dan masa pesanan pesanan sebanyak 50 peratus.

Di luar teknologi, pembangunan tenaga kerja adalah satu lagi fokus utama bagi kilang Western Digital Batu Kawan. Kilang ini melancarkan program Akademi IIOT yang komprehensif untuk mendidik dan memupuk bakatnya untuk mengembangkan cara berfikir baru dengan penggunaan teknologi 4IR.

Program IIOT Academy merangkumi kerjasama strategik dengan universiti tempatan dan platform antarabangsa untuk meningkatkan kemahiran pekerja di semua peringkat.

GLN juga menyenaraikan kelestarian sebagai salah satu kriteria utamanya. Western Digital komited untuk usaha kelestariannya, dan ini memberikan peluang besar untuk berkolaborasi dengan WEF di perbatasan baru ini.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.