Mobile Fokus

Malaysia Tech News Portal

Xiaomi umumkan penubuhan syarikat kenderaan elektrik Xiaomi EV dengan modal permulaan RMB 10 billion

Xiaomi umumkan penubuhan syarikat kenderaan elektrik Xiaomi EV dengan modal permulaan RMB 10 billion 3
Xiaomi Corporation hari ini telah mengumumkan penubuhan Xiaomi EV, Inc. dengan menyelesaikan pendaftaran perniagaan yang mempunyai modal berdaftar RMB10 bilion (RM 6.43 bilion)

Lei Jun, Pengasas, Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Xiaomi, adalah wakil sah Xiaomi EV, Inc. Ini menandakan tonggak utama inisiatif kenderaan elektrik pintar (EV) yang dinanti-nantikan yang secara rasmi telah memasuki fasa pembangunan yang besar.

Menjelang akhir bulan Mac 2021, Lei Jun, telah mengumumkan inisiatif perniagaan Kenderaan Elektrik dan Xiaomi komited untuk membuat pelaburan bernilai 10 bilion dolar AS dalam perniagaan EV untuk tempoh 10 tahun yang akan datang, dengan pelaburan awal RMB 10 bilion.

Beliau sendiri akan memimpin syarikat ini dan mempertaruhkan seluruh reputasinya dalam memperjuangkan perniagaan EV Xiaomi.

Hari ini, Lei Jun telah menjadi wakil sah Xiaomi EV, Inc. dan dia memimpin syarikat ini untuk menggandakan pembuatan EV untuk mengubah kata-katanya menjadi realiti.

Sejak Xiaomi mengumumkan pelancaran perniagaan EV, syarikat itu menjadi harapan untuk menghidupkan semula industri automotif dan wakil untuk melakukan inovasi pengembangan potensinya.

Pada 28 Julai, Lei Jun merekrut bakat untuk Jabatan Autonomi di Weibo.

Semasa pembentangan pendapatan suku kedua 2021 pada 25 Ogos yang lalu, Wang Xiang, Rakan dan Presiden Xiaomi, menyatakan bahawa syarikat ini telah menerima sambutan yang sangat besar dari industri automotif kerana Xiaomi telah menerima lebih dari 20,000 permohonan kerja.

Pasukan Xiaomi EV telah memilih bakat dengan teliti dan telah membentuk pasukan yang terdiri daripada kira-kira 300 pekerja.

Daya tarikan perekrutan bakat yang kuat menunjukkan bahawa Xiaomi telah menjadi kekuatan yang muncul yang membawa harapan tinggi di kalangan orang dalam perniagaan. Oleh kerana pasukan ini terus berkembang pesat, pihaknya mengalu-alukan lebih banyak individu berbakat yang berpikiran serupa untuk bergabung.

Selama 5 bulan dari pengumuman inisiatif Xiaomi EV hingga pendaftaran rasmi syarikat EV, pasukan Xiaomi EV telah melakukan sejumlah besar penyelidikan pengguna dan pemeriksaan rantai industri, dengan lebih dari 2.000 tinjauan wawancara dan lawatan ke lebih dari 10 rakan industri dan rakan kongsi, sambil menekankan definisi produk EV dan pembentukan pasukan.

Di samping itu, Xiaomi juga telah mengumumkan pengambilalihan syarikat teknologi memandu autonomi Deepmotion Tech pada 25 Ogos. Ini menunjukkan bahawa Kumpulan telah mula fokus pada pembangunan teknologi dan bakat yang berkaitan dengan automotif.

Terdapat 16,000 jurutera di Xiaomi ketika ini dan perbelanjaan R&D nya adalah hampir RMB 10 bilion pada tahun 2020. Ini menunjukkan kemampuan dan keyakinan Xiaomi untuk memiliki kumpulan bakat dan teknologi yang terbaik.

Kelebihan teknologi Xiaomi dalam kecerdasan buatan, bahan baru dan bidang lain akan membentuk sokongan yang kuat untuk perniagaan automotif nya.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.