Mobile Fokus

Malaysia Tech News Portal

Bagaimana Samsung Melonjakkan Teknologi Visual untuk Permainan Video Menggunakan HDR10+ GAMING

Bagaimana Samsung Melonjakkan Teknologi Visual untuk Permainan Video Menggunakan HDR10+ GAMING 1

Bagaimana Samsung Melonjakkan Teknologi Visual untuk Permainan Video Menggunakan HDR10+ GAMING 2

Teknologi HDR (julat dinamik tinggi) telah merevolusikan kualiti visual dalam filem dan rancangan TV sejak beberapa tahun kebelakangan inj.

Kini, dengan Samsung mempertaruhkan HDR10+ GAMING, transformasi visual yang sama sedang menuju ke industri permainan video. Ia bermanfaat untuk pengeluar dan gamer, dan benar-benar memungkinkan untuk mendapatkan impak paling visual daripada grafik dan realisme moden permainan.

Bagaimana Samsung Melonjakkan Teknologi Visual untuk Permainan Video Menggunakan HDR10+ GAMING 3

Walaupun HDR meningkatkan pengalaman visual untuk televisyen dan filem, aplikasinya dalam permainan video adalah terhad. Enjin permainan mempunyai sistem pengurusan warna terbina dalaman yang membantu TV atau monitor yang disambungkan mengetahui warna yang hendak ditunjukkan. Walaubagaimanapun, kekurangan komunikasi antara skrin dan enjin permainan memerlukan pengguna untuk menetapkan paparan mereka secara manual.

Untuk mencari penyelesaian, SRA mula membangunkan HDR10+ GAMING. Dengan melaraskan tetapan HDR secara automatik berdasarkan keupayaan skrin, HDR10+ GAMING membuka kunci pengalaman visual premium melalui warna, kontras dan kecerahan yang tepat.

Bagaimana Samsung Melonjakkan Teknologi Visual untuk Permainan Video Menggunakan HDR10+ GAMING 4

Pembangun permainan adalah yang pertama meminta teknologi baharu yang menangani batasan HDR.

Keperluan awal datang daripada pembangun permainan sendiri yang mahu permainan yang mereka bina kelihatan sebaik mungkin. Mereka bergelut untuk mendapatkan warna untuk kelihatan seperti yang mereka harapkan di semua monitor.

Dengan HDR10+ GAMING, pemain tidak perlu lagi berurusan dengan dail dan corak ujian untuk menentukur monitor mereka.

Oleh kerana HDR10+ GAMING berfungsi pada TV dan monitor permainan, pemain kini boleh menikmati pengalaman visual yang konsisten dengan grafik yang mengasyikkan merentas platform tanpa sebarang tetapan. Piawaian ini amat penting kerana pemain hari ini menjangkakan grafik fotorealistik dalam permainan masa kini.

Bagi pembangun permainan, satu kelebihan utama HDR10+ GAMING ialah ia percuma untuk dilaksanakan. Dengan antara muka pengaturcaraan aplikasi (API) yang betul, mereka boleh menyepadukan HDR10+ GAMING ke dalam enjin permainan sedia ada mereka tanpa sebarang latihan khusus.

Dengan melaksanakan piawaian ini, Samsung telah bekerjasama dengan NEXON pada September 2023 untuk melancarkan tajuk PERMAINAN HDR10+ pertama di dunia, “The First Descendant.”

Di Summer Game Fest pada Jun lalu, syarikat itu mempamerkan monitor permainan Odyssey OLED terbaharunya dengan keupayaan HDR10+ GAMING. Gabungan HDR10+ GAMING dan monitor permainan Odyssey OLED Samsung menunjukkan bagaimana teknologi paparan canggih boleh meningkatkan pengalaman permainan dalam permainan video seperti “Red Dead Redemption 2.”

Lebih-lebih lagi, Samsung telah bekerjasama dengan rakan kongsi seperti CD PROJEKT RED pada “Cyberpunk 2077” — menghidupkan Night City, California yang rekaan permainan itu seperti tidak pernah berlaku sebelum ini. Naskhah itu mendapat sambutan hebat, menjual lebih 25,000,000 salinan di seluruh dunia.

Bagaimana Samsung Melonjakkan Teknologi Visual untuk Permainan Video Menggunakan HDR10+ GAMING 5

Samsung sedang berusaha untuk mengembangkan HDR10+ GAMING untuk menyertakan enjin permainan tambahan, terutamanya enjin yang lebih khusus. Syarikat itu sudah pun bekerjasama dengan studio dan pembangun utama untuk menambah ke dalam enjin proprietari mereka dan beberapa yang lebih diterima pakai secara meluas.

Melalui kerjasama dengan syarikat permainan, Samsung akan mengembangkan ekosistem HDR10+ GAMING — memastikan penggunaan yang lebih luas dan pengalaman permainan yang lebih kaya

Rangkaian luas ini akan menyediakan pembangun permainan set alat yang serba boleh dan berkuasa untuk mencipta permainan visual yang menakjubkan dengan lebih cekap.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Samsung Gaming Monitors, sila lawati:

 

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.