Mobile Fokus

Malaysia Tech News Portal

Samsung OneUI – Memberikan anda pengalaman Galaxy yang Terbaik


Tidak banyak yang tidak dapat anda lakukan dengan telefon pintar hari ini, dari penggambaran filem hingga perbankan dalam talian di mana sahaja dengan hanya beberapa sentuhan.

Tetapi sudah pastinya masih ada ruang untuk penambahbaikan, dan Samsung Electronics sentiasa berusaha menjadikan pengalaman telefon pintar lebih intuitif untuk membantu kita melakukan lebih banyak lagi.

Inilah sebabnya Samsung OneUI dicipta.

Dilancarkan pada bulan November 2018, One UI meningkatkan kebolehgunaan telefon pintar untuk berjuta-juta pengguna.

Setelah hampir dua tahun melalui evolusi , Samsung telah melancarkan One UI 3 pada bulan Disember 2020, berdasarkan reka bentuk, kecekapan, dan pengalaman pengguna yang asli pada pelbagai peranti.

Kini Samsung menaikkan batasan dengan OneUI 3.1.

Sejak 18 Februari, OneUI kini menawarkan kemaskini yang membawakan beberapa fungsi terbaru yang lebih berkuasa kepada beberapa model telefon pintar dipasaran.

Oleh itu, apa jenis pengalaman yang dapat dinikmati pengguna dengan One UI 3?

Samsung Mobile Press telah duduk bersama pereka OneUI untuk bertanya kepada mereka apa yang dapat kita harapkan pada antaramuka terbaru Samsung ini.

4 Prinsip  OneUI

1) Fokus pada tugas semasa

2) Berinteraksi secara semula jadi

3) Selesa pada mata

4) Menjadikan setiap sentuhan responsif

Keempat prinsip ini telah diutamakan oleh pereka One UI untuk memberi pengguna pengalaman UI yang terbaik.

Prinsip keempat adalah prinsip baru yang diperkenalkan untuk One UI 3.1.

“Dari tablet ke telefon foldable atau telefon pintar biasa, jenis peranti yang digunakan orang adalah berubah-ubah, dan jumlah ciri dan fungsi juga meningkat,” kata Pereka Utama UX Jeonggun Choi.

“Mengikuti trend ini, prinsip baru diperlukan untuk menyediakan susun atur terbaik untuk pengguna kami. ” Sama ada aplikasi digunakan pada Galaxy S21, Galaxy Tab, atau siri Galaxy Z yang boleh dilipat, OneUI telah dioptimumkan untuk setiap peranti.

Ketika menggunakan aplikasi Samsung Notes pada telefon pintar dengan paparan berukuran biasa, misalnya, pengguna dapat mengakses menu aplikasi dengan menekan butang navigasi di sebelah kiri atas layar. Tetapi pada siri Galaxy Z Lipat dan Tab, pengguna dapat memanfaatkan paparan yang lebih besar dengan sentiasa melihat keseluruhan menu, tanpa harus menekan apa-apa.

Sebagai sebahagian dari prinsip keempat, Samsung juga telah meningkatkan pengalaman aksesibiliti dengan mengesyorkan ciri-ciri yang melengkapi yang sudah digunakan.

Apabila seseorang yang mempunyai tahap penglihatan yang rendah dengan menggunakan font kontras tinggi, misalnya, OneUI akan mencadangkan ciri lain yang memudahkan  operasi telefon pintar seperti font tebal atau Dark Mode pada skrin.

One UI juga mengurangkan kerumitan untuk menyusun beberapa menu dengan membolehkan pengguna menutup sebarang ciri accessibility yang mereka gunakan dari satu skrin.

“Ciri-ciri accessibility sangat berkuasa sehingga ianya amat sukar untuk menggunakannya pada potensi penuhnya,” kata Jeonggun Choi.

“Fungsi ‘Recommended for you’ juga meningkatkan kemudahan dan membantu pengguna memanfaatkan ciri tersebut dengan mengenal pasti dan mengesyorkan ciri-ciri yang mungkin diperlukan pengguna.

Kami juga mempermudah penggunaan ciri ini hanya apabila diperlukan dengan membenarkan pengguna menghidupkan dan mematikan ciri semasa digunakan pada satu halaman.

Ekosistem Galaxy membolehkan Perhubungan Antara Peranti Yang Lancar

Ciri lain yang ditawarkan oleh OneUI 3 adalah kemampuan untuk beralih antara telefon pintar, tablet, dan komputer riba dengan lancar.

Dengan mempertimbangkan peningkatan penggunaan tablet dan komputer riba yang didorong oleh ledakan dalam pembelajaran dan kerja jarak jauh, kemas kini baru memberikan ‘Connected Device Experience .’

Ekosistem yang lancar ini sangat penting untuk meningkatkan produktiviti kajian dan kerja.

Satu ciri baru yang disebut ‘Continue apps on other devices’’ telah ditambah yang membolehkan pengguna dapat meneruskan apa saja yang mereka lakukan di telefon pintar mereka – sama ada melayari laman web atau menyambung draf dalam Samsung Notes – pada tablet mereka.

“Pengguna juga dapat menyalin teks di telefon pintar mereka dan menempelkannya ke tablet mereka.”

Di samping itu, pengguna dapat menghubungkan  Book Cover Keyboard mereka ke tablet dan telefon pintar mereka dengan ciri perkongsian papan kekunci tanpa wayar.

Ciri Auto Switch yang baru juga menghubungkan Galaxy Buds secara automatik ke mana sahaja peranti yang memainkan media, sehingga pengguna dapat beralih antara telefon pintar dan tablet dengan lancar.

Pengalaman peranti yang disambungkan tidak hanya tersedia dengan peranti mudah alih, tetapi juga tersedia pada peralatan rumah seperti TV.

Bermula dengan OneUI 3, pengguna kini dapat menggunakan Smart View untuk menikmati kandungan multimedia dari telefon pintar mereka di TV mereka di samping kamera dari telefon pintar mereka.

Ini sangat bermanfaat bagi pengguna yang bersenam di rumah, yang membolehkan mereka membandingkan pergerakan mereka dengan tenaga pengajar maya mereka.

“Bermula dengan kemas kini OneUI 3.1, pengguna kini dapat melakukan panggilan video Google Duo ke TV mereka dengan satu klik saja,” kata Jeonggun Choi. “Dengan peningkatan jumlah orang yang berhubung dengan keluarga mereka melalui panggilan video dan mengadakan perjumpaan kerja maya, ini adalah ciri yang sangat berguna.”

Pengalaman Galaxy Disesuaikan untuk Memenuhi Keperluan Anda

Telefon pintar bukan lagi sekadar alat yang memberi pengguna kekuatan untuk melakukan berbagai tugas — ianya juga telah menjadi alat ekspresi diri.

Contoh terbaik adalah menghias Galaxy Z Flip dengan pelekat untuk membuat telefon unik anda sendiri.

Tetapi ada banyak cara untuk membuat pengalaman telefon pintar khusus dengan kemas kini terkini.

“Kami telah menerapkan pelbagai ciri bahru untuk memungkinkan pengguna menggunakan telefon pintar mereka sebagai bentuk ekspresi diri,” kata Jeonggun Choi. “Pengguna kini boleh menikmati pengalaman Galaxy disesuaikan dengan memilih video sebagai skrin panggilan masuk dan keluar atau menukar Wallpaper dalam aplikasi Mesej.”

Kami akan menganalisis penggunaan untuk setiap ciri yang ada pada model sebelumnya, ”kata Min-Young Chang. “Setelah menilai fitur berdasarkan populariti, kami meletakkan ciri yang paling banyak digunakan di bahagian atas sambil menyembunyikan ciri yang paling tidak banyak digunakan untuk panel yang lebih ringkas.”

Menjimatkan Masa Anda, Walaupun hanya satu saat

Satu lagi ciri kemas kini yang tersedia melalui One UI 3.1 adalah penyatuan aplikasi Jam dengan mod Tidur Digital Wellbeing.

Setelah membuka aplikasi Jam, pengguna perlu menekan “See More”, kemudian menekan Set bedtime untuk mengatur waktu tidur dan bangun. Pengguna tidak perlu lagi beralih antara dua aplikasi, menjadikan pengaturan waktu tidur harian lebih mudah dan cepat.

“Pengguna mungkin tidak mengetahui semua kemas kini reka bentuk OneUI yang telah dibuat namun peningkatan ini dibuat untuk membantu pengguna mengenali dan bertindak balas terhadap pelbagai ciri dengan lebih cepat dan lebih langsung. Walaupun ia menjimatkan 1 hingga 2 saat masa pengguna, saya rasa ia pasti memerlukan usaha, ”kata Jeonggun Choi.

“Pereka OneUI akan terus berusaha untuk tampil dengan reka bentuk yang meningkatkan kemudaha  dan kepuasan pengguna kami melalui peranti Galaxy.”

 

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.