Mobile Fokus

Malaysia Tech News Portal

Snapdragon 8 Gen 1 – semua yang anda perlu tahu tentang cipset flagship ini

Snapdragon 8 Gen 1 telah dilancarkan secara rasmi pada bulan November yang lalu dan ianya merupakan cip 5G paling berkuasa dipasaran dan sudah pastinya akan digunakan oleh pengeluar telefon pintar pada peranti flagship mereka yang akan dilancarkan pada tahun 2022.

Bagi pasaran Malaysia, peranti pertama dengan cip pemprosesan Snapdragon 8 Gen 1 adalah Samsung Galaxy S22 Series dan Samsung Galaxy Tab S8 Series.

Chipset 4nm ini membawa ke era mudah alih baharu. Kemajuan inovatifnya dalam teknologi 5G, AI, permainan, kamera dan Wi-Fi serta Bluetooth membolehkan pengalaman premium yang layak diterima pengguna dalam telefon pintar mereka.

Snapdragon 8 Gen 1 menawarkan sehingga 20% prestasi lebih baik dan sehingga 30% lebih kecekapan kuasa berbanding model sebelumnya.

Teknologi Perhubungan  dan AI yang terkemuka

Membuat penampilan sulungnya pada Snapdragon 8 Gen 1 ialah modem Snapdragon Qualcomm X65 yang menampilkan rangkaian keseluruhan keupayaan 5G dan yang pertama untuk muat turun sepantas kilat.

Modem generasi keempat dibina dengan kesesuaian mmWave dan sub-6GHz sedia ada yang wujud sebelum ini, menambah sokongan untuk kelajuan sehingga 10Gbps dan spesifikasi 3GPP Release 16 terbaru. Ia juga menyokong Wi-Fi 6 dan Wi-Fi 6E untuk sambungan yang pantas.

Sementara itu Enjin Qualcomm Artificial Intelligence (AI) Generasi ke-7 yang terkini dan terhebat menambah satu lagi tahap pada setiap minat dan hobi. AI memperkasakan bokeh yang menawarkan depth luar biasa pada foto anda, pembelajaran mesin untuk menganalisis ratusan dokumen serta-merta dan pengecaman suara dan pengesan mood untuk memantau kesihatan anda.

Prestasi Kamera yang dipertingkatkan

Sebagai pemproses isyarat imej 18-bit mudah alih yang pertama (ISP), Teknologi Snapdragon Sight meningkatkan fotografi melebihi tahap profesional.

Video 8K dan foto 200 MP kini menjadi realiti dengan perincian tertinggi dan julat dinamik. Ia menangkap lebih satu bilion warna warna HDR pada kelajuan yang mengejutkan sehingga 3.2 gigapiksel sesaat .

Pemfokusan juga lebih pantas berbanding sebelum ini kerana ia mempunyai ISP Qualcomm Spectra pertama dengan pengesanan muka yang dikuasakan oleh AI. Keadaan gelap tidak menjadi penghalang kerana Snapdragon Sight membolehkan anda mengambil gambar malam tanpa kabur dengan mod malam.

Terdapat ISP keempat yang disertakan dalam hab penderiaan khusus chipset. ISP baharu ini direka khusus untuk menghidupkan kamera ‘always on’ tanpa memberikan kesan kepada jangka hayat bateri.

Ini membolehkan peranti anda mematikan skrin secara automatik apabila anda meletakkan telefon anda atau jika ia mengesan seseorang sedang mengintip peranti anda dari atas bahu anda. Dalam masa yang sama, ia akan membolehkan akses “zero touch” ke peranti anda tanpa mengangkat jari.

Hiburan yang Imersif

Platform Mudah Alih Snapdragon 8 Gen 1 ialah lonjakan besar ke hadapan untuk permainan mudah alih. Ia dilengkapi dengan  Snapdragon Elite Gaming untuk memanfaatkan responsif yang sangat lancar, pemandangan HDR penuh warna dan ciri setaraf gaming di desktop yang pertama di pasaran.

GPU Qualcomm Adreno yang direka bentuk semula juga membolehkan 30% lebih kuasa dan 25% lebih kecekapan untuk permainan yang lebih lama  pada prestasi unggul.

Unreal Engine 5 juga berfungsi melancarkan pemandangan yang menakjubkan dengan pencahayaan dan kesan bayang yang paling canggih. Enjin rendering volumetrik dan gerakan bingkai, yang pertama untuk mudah alih, memberikan realisme yang tiada tandingan.

Untuk pengalaman gaming  yang lebih mendalam, Snapdragon 8 Gen 1 juga memperkenalkan teknologi Audiokinetic dan Teknologi Snapdragon Sound untuk audio wayarles AptX Lossless yang kaya dan terang.

Dalam permainan ‘first person shooters’ , teknologi audio ini dioptimumkan untuk menyampaikan perincian yang sangat mengasyikkan seperti masalah but pesaing. Ia menetapkan standard baharu dalam perkara penting untuk pemain menikmati pengalaman gaming yang terbaik.

Selain permainan, Snapdragon Sound mempertingkatkan kualiti bunyi yang mendalam pada filem kegemaran anda, atau kedalaman strum pemain gitar. Anda boleh membawa diri anda ke pengalaman langsung dari keselesaan telefon pintar anda apabila digabungkan dengan fon telinga, fon kepala atau pembesar suara yang dioptimumkan.

Snapdragon Sound juga direka bentuk untuk menjadikan panggilan suara dan video lancar, dengan pertuturan yang lebih jelas dan kualiti bunyi yang tinggi.

Snapdragon8 Gen 1 ialah asas terbaik untuk pengalaman mudah alih premium. Snapdragon adalah untuk mereka yang tidak berkompromi dengan yang terbaik.

Dengan inovasi yang menjana setiap pergerakan anda, peranti Snapdragon 8 meletakkan masa depan dalam poket anda. Mana-mana yang anda pilih, anda boleh yakin bahawa anda akan mendapat pengalaman Android terbaik.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.